De traditionele Russische poppetjes, ook wel matrjosjka’s of baboesjka’s genoemd, zijn Larisa Bilous haar specialiteit. Ze heeft er zo’n 500 in huis, allemaal met de hand geschilderd en stuk voor stuk uniek. Haar artistieke talent in combinatie met haar Oekraïens-Russische achtergrond, resulteren in een onverwoestbare liefde voor deze uit hout gesneden, ambachtelijke poppetjes.
Zodra je het huis van Larisa binnenstapt, word je door zo’n 200 vriendelijk geschilderde oogjes aangekeken. Een servieskast vol matrjosjka’s pronkt in de gang. De muren van de woonkamer worden gesierd door kleurrijke schilderijen en midden in de woonkamer staan twee matrjosjka’s van een halve meter hoog. Het bureau in de woonkamer is bezaaid met penselen en matrjosjka’s die nog niet af zijn.
De oorsprong
“Al mijn tekeningen hingen door de crèche verspreid.”, vertelt Larisa. “De begeleiders op de crèche zeiden tegen mijn moeder dat ze mij goed in de gaten moest houden, omdat ik op jonge leeftijd al ontzettend mooi kon schilderen. Ik kon uren ergens in een hoekje zitten tekenen, zowel op mijn lichaam als op het behang.” Larisa heeft de artistieke genen van haar moeder gekregen, die zo’n veertig jaar tekenlerares was in de voormalige Sovjet-Unie.
Toen ze negen jaar was, werd het buurthuis haar tweede huis. Daar tekende en leerde ze veel over kunst. Ze bezocht musea en genoot daar enorm van. “Musea waren als een soort kerk voor mij, daar ligt de ziel van alle kunsten.” Ze wilde meer met kunst te maken hebben en op haar tiende startte ze met een kunstopleiding voor getalenteerde kinderen.
Twaalf uur per week, na school, verdiepte ze zich in de geschiedenis van kunst en leerde ze omgaan met verschillende materialen zoals aquarel en pastel. Op haar vijftiende verhuisde ze naar Odessa, te Oekraïne, waar ze vier jaar lang, zes dagen per week van negen tot zes klassiek onderwijs volgde. Op haar negentiende ontving ze hiervoor haar diploma en vanaf dat moment is ze altijd creatief bezig geweest.